Skip to main content

Så skal der skiftes hjul

Lyden af værktøj, som snurrer, og koncentrerede elever fylder rummet på motorværkstedet på PGU i Kolding/Vejen. Her har eleverne i september måned arbejdet med hjulskifte. Motorværkstedet er en del af de praktiske fagtemaer på PGU, hvor eleverne lærer gennem hænderne, mens de opbygger både tekniske færdigheder og personlige kompetencer.

Men hvad er det, den praktiske undervisning kan? Vi har talt med underviser Jens, der står for undervisningen på motorværkstedet.

“Vi arbejder med alt fra at skifte hjul til at forstå det mere komplekse omkring bilens motor og mekanik. Det handler om at lære håndværket, men også om at få eleverne til at tage ansvar og arbejde sammen. Når vi skifter hjul, er der flere trin, der skal følges – det kræver koncentration, præcision og samarbejde,” fortæller Jens.

Motorværkstedet er et godt eksempel på den pædagogik, der er central på FGU/PGU. Eleverne lærer ved at gøre og oplever, at de hurtigt kan være med. De starter med opgaver, der matcher deres niveau, og får ansvar for at gennemføre dem. For mange af eleverne er det en stor sejr at få en praktisk opgave færdig, og de får her en chance for at opleve succeser, der styrker deres selvtillid og lyst til at lære mere.

Diana, en af eleverne, har dokumenteret sit arbejde i sin portefolio-opgave:

“Her er jeg i gang med at tage hjulet af. Jeg bruger en luftnøgle til at løsne boltene, hvorefter jeg lægger hjulet ned på jorden med fælgen opad.”

Hun fortsætter:
“Efter jeg har spændt boltene så godt jeg kunne, tog jeg en momentnøgle og spændte dem med 40 nm, mens bilen stadig var hævet. Bilen blev sænket, og boltene blev efterspændt efter autodata. Til sidst kontrollerede jeg lufttrykket.”

Det praktiske arbejde kombineres med dokumentation og refleksion i portefolioen, hvor eleverne samler billeder og beskrivelser af deres arbejde. Dette giver dem en bevidsthed om deres faglige udvikling og kompetencer, samtidig med at de lærer at kommunikere og formidle deres viden.

“Vi arbejder med at gøre opgaverne relevante og anvendelige for eleverne, så de kan se, hvordan det, de lærer, kan bruges i praksis. Det styrker ikke kun deres faglige kompetencer, men også deres sociale og personlige udvikling,” forklarer Jens videre.

Motorværkstedet giver eleverne en unik mulighed for at arbejde i et trygt læringsmiljø, hvor fejl er en naturlig del af processen, og hvor hver succes giver dem mod på at prøve mere. Eleverne går ikke til en traditionel eksamen, men dokumenterer deres udvikling gennem portefolioer, som samler billeder og beskrivelser af opgaverne, de har løst.

På motorværkstedet handler det ikke kun om at lære at skifte hjul eller reparere en motor – det handler om at bygge selvtillid, tage ansvar og lære i fællesskab. Det er denne praktiske pædagogik, der er kernen i PGU, hvor eleverne finder vej gennem deres fag og udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere om motorværkstedet og PGU her >