Kenneth og Søren er to af kræfterne bag, at EGU-eleverne hos FGU Kolding & Vejen består dansk og matematik. Med praksisnær undervisning, tydelige rammer og humor gør de fagene levende – og mulige.
Kenneth (tv.) underviser i matematik og insisterer på, at tal skal kunne mærkes. Rumfang kan regnes ved en tavle – men også ved at pakke en trailer, måle kasser eller beregne materialer til et projekt. Når kroppen kommer i spil, hænger formlerne bedre fast. “Hvorfor skulle matematik være at sidde stille og lytte? Lad os komme ud og bruge hænderne, mens vi regner,” siger Kenneth.
Søren (th.) er ordblindevejleder og underviser i dansk. For ham er dansk et kommunikationsfag, ikke kun litteratur. Eleverne skal kunne fortælle om deres arbejde, skrive til arbejdsgivere og formidle det, de laver i hverdagen. Hvis det giver mening, tester Søren hurtigt for ordblindhed og sætter de rette hjælpemidler i gang, så eleverne får en fair chance fra dag ét.
Sammen har de skruet undervisningen, så den passer til EGU: en uge på skolen hver måned, hvor Kenneth tager matematik i efteråret og Søren dansk i foråret. Den rytme giver ro, trivsel og et klart mål for hver periode – og det kan mærkes på resultaterne.
Det er ikke kun karakterer, der flytter sig. Selvtilliden gør også. Når en elev får styr på procentregning ved at prissætte materialer – eller skriver en skarp ansøgning med de rigtige værktøjer – så føles fagene relevante. Og så kommer lysten til at lære mere.
Kenneth og Søren gør vejen til afgangsprøven kortere – og vejen videre til job og uddannelse mere realistisk.