FAGLIGHED OG PERSONLIG UDVIKLING
Omsorg og sundhed på PGU arbejder vi meget praktisk med fagene og med personlig udvikling. Her fortæller underviser Tamara om en dag på Omsorg og sundhed i Vejen.
“Vi starter hver eneste dag med at arbejde på egen omsorg, og mening her er, at vi lærer at passe på os selv, så vi kan blive gode til at passe på andre. Hver morgen skriver vi 3 ting vi hver især er taknemlige for, vi læser 10-15 min., mediterer og gå en tur sammen.” fortæller Tamara, der er uddannet sygeplejeske.
Alt vi laver her er evidensbaseret – det betyder, at det er baseret forskning. Det er vigtig, at eleverne ved hvorfor vi arbejder med de forskellige aktiviteter. Det betyder, at de kan se værdi og mening i det vi arbejder med – og man bliver mere motiveret når de har viden i rygsækken, når de skal ud og arbejde i hver deres fag.
“Som uddannet sygeplejerske, ved jeg hvor vigtig det er at arbejde med robusthed og være god til passe på sin egen krop og sind – særligt, når man arbejder med Omsorg og sundhed, kan kræve meget af en både fysisk og psykisk. Derfor, ud over at have en undervisning blok som hedder egen omsorg, har vi også en lille meditation i løbet af dagen. Meditationen bliver også brugt som en mental pause, og eleverne er blevet meget glad for det.” fortsætter hun.
Hun fortæller videre: “Vi sætter meget fokus på growth mindset, og se det godt i hverdage. Vi kan godt! Og hvis ikke vi kan… så kan vi det ikke ENDNU.
Resten af dagen varierer fra dag til dag, men vi har en kombination af pædagogisk viden, sundhedsfaglig viden og bevægelses og motion.
Vi laver fysisk aktivitet hver dag, så vi kan blive mere sunde og robuste, og også så vi kan mærke på vores egen krop hvad bevægelsen kan gøre ved vores krop. Vi har lavet danse workout, yoga, HIIT workout og en hel masse mere… vi føler lige hvordan vi har det, og så finder vi noget der passer til vores humør.”
“Vi laver meget praktisk, hvor vi kobler faglige begreber og viden til de aktiviteter vi arbejder med.
f. eks. Til fastelavn fik arbejdet vi med at lave fastelavnsris og slikskåle – her snakket vi om personlige kompetencer, udvikling af færdigheder, finmotorik, og kultur – samtidig lærte vi noget om at være kreative og ressourcefuld og eleverne får nogle konkrete ideer og værktøjer til hvordan de kan arbejde med det, når de kommer ud i arbejde.
Vi arbejder altid med fagligheden på mange forskellige måder. Det betyder, at eleverne får dem gennemgået mange gange og alle form for intelligens kan være med.
Fx da vi arbejdede med hjerte-lunge kredsløb. Her har vi både spillet vi spil om det, tegnet og farvet, lavet modeller med modelleringsvoks, vi havde mere klassik tavleundervisning og så film om det.” fortæller Tamara.
Læs mere om Omsorg og sundhed her >